![]() |
Grondwet Uitleg voor de NL-ers
Het Verdrag tot instelling van een Grondwet voor Europa
Beste mensen, Aangezien het nogal ingewikkeld of beter gezegd praktisch onmogelijk is om een goed gefundeerde beslissing te kunnen nemen over een zo complex onderwerp als ?een grondwet voor Europa? tijdens het referendum a.s. woensdag zal ik jullie zo goed mogelijk van advies proberen te voorzien. Ik laat mij hierbij niet leiden door de meningen en hysterische verkondigingen van onze nationale politici. Ik begrijp hun hysterie overigens wel enigszins, aangezien dit onderwerp bijna onmogelijk valt uit te leggen aan de burger, maar ik beperk mij liever tot zoveel mogelijk objectieve informatie verkregen van de universiteit en van de grondwet zelf. Overigens zal ik mijn persoonlijke mening niet geheel achterwege laten aangezien ik wel graag zou zien dat dit referendum in het voordeel van Europa eindigt. Ik zal proberen zo beknopt mogelijk te zijn en alle ingewikkelde juridische informatie overwegend achterwege te laten en alleen te gebruiken indien strikt noodzakelijk. Je moet je voorstellen dat ik in een college reeks van 14 weken nu eindelijk goed snap hoe de situatie in Europa er op dit moment voorstaat. Overigens is dit geen verwijt naar Europa toe, want de juridische bestudering van ons Nederlands staatsbestel is minstens zo ingewikkeld. Het is dus helemaal niet vreemd als je er niks van snapt en alleen maar mooi meegenomen als je dat wel doet. Om nog meer verwarring te voorkomen zal ik gedurende mijn hele verhaal over de ?Europese Grondwet? blijven spreken ook al zal duidelijk worden dat deze term juridisch niet helemaal correct is. De fabels en de verwarringen: 1. Ten eerste is het woord ?Grondwet? zwaar overdreven en eigenlijk voornamelijk een politieke term om de burger het gevoel te geven hoe ontzettend belangrijk dit Verdrag wel niet is. Helaas boezemt het ons voornamelijk angst in en hebben veel burgers het idee dat onze eigen grondwet hiermee van tafel wordt geveegd. Dit laatste is absoluut niet het geval, en feitelijk moet je het als volgt zien: hahaha61607; De verdragen zoals die op dit moment bestaan worden samengevoegd in één Verdrag! Dit is op zichzelf al een behoorlijke vooruitgang, omdat in de huidige situatie veel verdragswijzigingen van de afgelopen decennia achter elkaar zijn geplakt met allerlei onmogelijke artikelverwijzingen. Overigens zitten er in de Europese Grondwet inderdaad grondwettelijke aspecten, maar die zitten al ruim veertig jaar in de bestaande verdragen. Dit is ook niet meer dan logisch, want de EG is een op zich zelf staande rechtsorde en moet dus wel een aantal constitutionele (= grondwettelijke) bepalingen vastleggen. Geen reden dus om bang te zijn dat er nu een echte Grondwet aankomt, want dat is gewoon niet zo. Een echte Grondwet voor Europa zal namelijk nog tal van veranderingen vergen in de structuur en het zal nog jaren duren voordat Europa daar klaar voor is. 2. Of je nu voor of tegen deze Grondwet stemt, Turkije komt er toch ooit wel bij. De onderhandelingen met dit land zijn jaren geleden al begonnen en staan helemaal los van de Europese Grondwet. Dit geldt trouwens ook voor de toetreding van andere landen. Het is ook niet zo dat de Europese Grondwet ervoor zal zorgen dat Turkije sneller toe kan treden, want dit hangt puur van Turkije zelf af. 3. De Europese Integratie bestaat nu 55 jaar en je bent misschien hartstikke boos omdat je nooit eerder je stem hebt mogen uitbrengen over Europese zaken. En omdat je boos bent en er eigenlijk ook helemaal niks meer van snapt ga je misschien wel tegenstemmen om wraak te nemen op bijvoorbeeld de Euro of de economische situatie in ons land, of op Balkenende. Als je om deze redenen gaat stemmen zou dat heel erg jammer zijn, want inhoudelijk heeft het niets met de Grondwet te maken. Begrijpelijk is het overigens wel en het gebeurt dan ook aan de lopende band in een referendum. Als je niet tevreden bent met onze eigen regering wacht dan even op de nationale verkiezingen. 4. Je vindt dat wij als Nederlanders veel te veel betalen aan de Unie! De reden dat wij als land een Nettobetaler zijn (we leggen meer in dan we terugkrijgen) is omdat een deel van ons ingelegde geld wordt besteed aan armere regio?s binnen de Unie, zodat zij ook een kans krijgen om wat welvarender te worden. In de Grondwet is trouwens geregeld dat Nederland bijna 25% minder gaan betalen dus als je zo?n geldwolf bent zou ik maar voor stemmen. Waarom is deze zogenaamde Europese Grondwet nou eigenlijk nodig? Met de toetreding van tien nieuwe Oost-Europese lidstaten in mei 2004 is het bijna onmogelijk geworden om op dezelfde voet verder te gaan aangezien de Unie wel bestuurbaar moet blijven. Er zullen dus veranderingen doorgevoerd moeten worden om de Europese Unie, transparanter, democratischer en slagvaardiger te maken. Er bestaan grote zorgen over de afstand tussen de Unie en de Burgers dus grijp je kans en ga naar die stembus om te laten zien dat het ons wel degelijk interesseert. Het is overigens een moeilijke taak om met 25 lidstaten die allemaal hun eigen wensen en belangen hebben tot verbetering te komen, maar uiteindelijk is er toch iets uitgekomen en dat is dus dit ?Verdrag tot instelling van een Europese Grondwet? geworden. Het wordt dus hoog tijd om aan te geven wat er precies verandert ten opzichte van de huidige situatie. Overigens slechts 10% van de bepalingen is geheel nieuw en dat is niet veel, maar het is een stap in de goede richting en het geeft tegelijkertijd ook aan dat het allemaal wel meevalt qua veranderingen. De structuur van de Europese Unie ziet er als volgt uit: De instellingen van de Europese Unie: De Commissie: dit is een Europese instelling van onafhankelijke commissarissen die de Europese gemeenschap vertegenwoordigen en dus niet de lidstaten. Zij neemt altijd het initiatief tot wetgeving. De Raad van Ministers: elke lidstaat wordt hierin vertegenwoordigd door zijn eigen minister (afhankelijk van het onderwerp) Deze raad vertegenwoordigd dus de lidstaten. De Raad neemt de besluiten inzake de wetgeving na instemming van het Parlement. Het Europees Parlement: bestaat uit vertegenwoordigers van de lidstaten. Deze politici worden rechtstreeks door de bevolking gekozen. Zij heeft een sterk controlerende functie net als ons eigen parlement en wordt eindelijk in de Grondwet samen met de Raad de belangrijkste medewetgever. Het Hof van Justitie: rechtsprekend orgaan. Waarborgt het recht in de gemeenschap. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de Europese Grondwet? Opheffing pijlerstructuur en stroomlijning besluitvormingsprocedures: hahaha61607; Alle tot nu toe bestaande Verdragen worden dus in één nieuw Verdrag gestopt. Dit is heel gunstig aangezien het hoog tijd wordt dat we meer eenvormigheid creëren. Er is nu nog sprake van drie verschillende pijlers die voor elk beleidsterrein andere regels heeft. Ik kan hier beter niet verder op ingaan, want dat wordt te saai en ingewikkeld, maar het komt erop neer dat deze ingewikkelde pijlerstructuur wordt opgeheven en dat alles bij wijze van spreken in één pijler komt. Ook de velen en ingewikkelde besluitvormingsprocedures zullen vereenvoudigd worden. Verbetering Besluitvaardigheid: hahaha61607; Alleen bij politiek zeer gevoelige besluiten gaat de Raad nog met unanimiteit (eenstemmigheid) beslissen. (sociale zekerheid, directe belastingen, meerjarige financiële plafonds uitgaven Unie, aanwijzing financiële middelen Unie, Europees openbaar Ministerie en besluiten Gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid) Dit betekent dus dat elke lidstaat er met het desbetreffende onderwerp mee eens moet zijn, want anders komt het besluit er niet doorheen. Over de rest van de onderwerpen gaat de Raad met een gekwalificeerde meerderheid stemmen die als volgt bepaald gaat worden: |
Een meerderheid is behaald indien ten minste 55 % van het aantal lidstaten, met een minimum van 15 lidstaten, die ten minste 65 % van de EU bevolking vertegenwoordigen voorstemt.
Nederland verliest hierdoor nog geen halve procent aan stemkracht. Het is democratischer om het bevolkingsaantal als uitgangspunt te nemen. Het argument dat de grote landen de kleine landen gaan overheersen is behoorlijk overdreven en er is ook altijd nog een blokkerende minderheid en die houdt in dat: Ten minste vier lidstaten tegen moeten stemmen om het besluit tegen te houden (anders zouden drie van de vier grootste lidstaten besluitvorming kunnen verhinderen) Realiseer je goed dat indien alles besloten moet worden met unanimiteit de integratie al lang was gestagneerd. hahaha61607; De Europese Raad (bestaand uit staatshoofden en regeringsleiders + voorzitter commissie) wordt nu officieel een instelling van de Unie samen met de hierboven genoemde instellingen. Dit is ook wel nodig aangezien zij tot nu toe juridisch niet meetelde. Haar taken zijn: hahaha61607; Geeft impulsen voor ontwikkeling Unie hahaha61607; Bepaalt algemene politieke beleidslijnen en prioriteiten hahaha61607; Ieder kwartaal komt ze bijeen hahaha61607; Besluit met consensus tenzij de Grondwet anders bepaalt Een verandering is dat ze niet meer om de 6 maanden wisselt van voorzitter, maar dat nu met gekwalificeerde meerderheid voor 2,5 jaar een voorzitter wordt gekozen. Codificatie Grondrechten: Fundamentele verbetering van de grondrechtenbescherming in de Unie: Het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie wordt nu officieel opgenomen in de Europese Grondwet. Dit biedt veel meer rechtszekerheid voor de burger en is ook veel zichtbaarder. De Juridische voordelen zal ik jullie besparen, maar neem van mij aan dat de situatie verbetert ten opzichte van de huidige. Versterking parlementaire democratie: hahaha61607; Uitbreiding van de bevoegdheden van het Europees Parlement. Het Parlement krijgt nu eindelijk op vrijwel alle terreinen de volledige medebeslissingsbevoegdheid. Dit houdt in dat de Raad geen besluit meer kan nemen zonder de volledige instemming van het Parlement. Dit is echt een hele belangrijke vooruitgang. hahaha61607; De rol van de nationale parlementen neemt ook aanzienlijk toe. Indien de nationale parlementen bezwaar hebben tegen een voorstel van de Commissie kunnen zij een gemotiveerd advies met bezwaren bij de Commissie indienen. Indien dergelijke adviezen tenminste 1/3 vertegenwoordigen van alle stemmen die aan de nationale parlementen zijn toebedeeld dan moet de Commissie haar voorstel verplicht in heroverweging nemen. ( elk parlement, ook als het maar één kamer telt, heeft 2 stemmen) Europese Minister van Buitenlandse zaken: Er komt een Europese Minister van Buitenlandse zaken die het Gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid van de Unie gaat voeren. Hij draagt met zijn voorstellen bij tot de uitvoering van dit beleid en hij handelt op dezelfde wijze ten aanzien van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid. Als je ook graag wilt dat Europa op dit gebied gaat samenwerken dan is dit in ieder geval een stap in de goede richting. Er zal op korte termijn niet heel veel veranderen, maar het geeft wel aan dat men eindelijk bereid is om Europa meer bevoegdheden te geven op dit terrein. Tot nu toe had de Unie hier amper iets over te zeggen en was het voornamelijk ieder voor zich. Met de grensoverschrijdende criminaliteit en het dreigende terrorisme is het misschien wel eens handig als Europa wat meer zou neigen om één standpunt in te nemen. Denk aan de onenigheid over de oorlog in Irak inzake het sturen van troepen. We zullen altijd afhankelijk van Amerika blijven als we zelf niet wat daadkrachtiger gaan optreden. Denk hier dus eens goed over na. Conclusie: De Europese integratie is al 55 jaar bezig en begon ooit met de oprichting van de EGKS (Economische gemeenschap van Kolen en Staal). Dit was een samenwerking tussen Duitsland en Frankrijk met als belangrijkste reden om te voorkomen dat er ooit nog een keer oorlog zou komen op het Europese continent. Inmiddels zijn we 55 jaar verder en tellen we 25 lidstaten (binnenkort 27 met Roemenië en Bulgarije) en is er sprake van een interne markt met volledige concurrentie. Dit houdt in dat wij op economisch gebied vrijwel al onze rechten hebben overgedragen aan de Europese Unie, zodat er een éénvormig beleid gevoerd kan worden. Economische Integratie vergt tegelijkertijd ook integratie op andere gebieden zoals bijvoorbeeld op het gebied van milieu en veiligheid van werknemers. In het Verdrag staat exact wat de Unie wel en niet mag en wie welke bevoegdheden mag uitoefenen. Neem bijvoorbeeld het Subsidiariteitsbeginsel, dit houdt in dat: hahaha61607; De Unie slechts optreedt ?indien en voor zover de doelstellingen van het overwogen optreden niet voldoende door de lidstaten kan worden verwezenlijkt? (artikel I-11, lid 3, Grondwet) Zo zijn er tal van regels om te voorkomen dat de Europese Unie zomaar alle bevoegdheden naar zich toe kan trekken. Het verdrag bevat tal van waarborgen en iedereen (Europese instellingen, lidstaten, burgers) kan altijd bij het Hof van Justitie terecht die de eerbiediging van het recht verzekert. Het is uiteraard nog lang niet perfect geregeld in de EU, maar deze Grondwet zorgt dat we wel weer een stapje in de goede richting komen, want het kan natuurlijk altijd beter. Besef ook goed dat Brussel niet uit de lucht is komen vallen, maar dat de lidstaten dit orgaan zelf hebben opgezet en zelf hun soevereine rechten overdragen en niet andersom. Realiseer je tenslotte ook goed dat samenwerken velen voordelen biedt en niet alleen op economisch niveau. Europa staat ook garant voor een stuk meer veiligheid en solidariteit in de wereld. Trek dus geen voorbarige conclusies en zorg dat je het Grondwet krantje bemachtigt, want dan kun je gewoon opzoeken wat de Unie wel en niet mag. (ligt bij bibliotheken, universiteiten, postbank etc.) D Als je nu nee stemt geef je aan dat je Europa niet goed vindt en dat het je allemaal niet bevalt! Dit is eigenlijk de enige gegronde reden om nee te stemmen. Ga in ieder geval stemmen ook al heb je het gevoel dat het geen zin heeft omdat dit referendum niet bindend is. Het heeft wel degelijk zin, want juist nu kunnen we als Nederlander de politiek een signaal geven dat we ons wel degelijk met Europa bezighouden. Het parlement moet uiteindelijk beslissen, maar de politieke partijen hebben inmiddels wel aangegeven dat ze onze mening niet in de wind zullen slaan, mits er wel ten minste 30% op komt dagen. Als Nederland en Frankrijk nou bijvoorbeeld tegen de Grondwet stemmen heeft Europa wel degelijk een probleem en zal deze Grondwet weer jaren vooruit worden geschoven en daar hebben we dus helemaal niks aan. |
Take your EU consititution to France and stick it in their asses. :)
|
It's German man...
|
Quote:
Daarnaast zou een reden om ja te moeten stemmen zijn: Anders wordt het weer jaren vooruit geschoven, totdat ze met een nieuw plannetje komen. Ook een lekkere reden maar niet heus... |
Oh en zet je icq ff aan :-)
|
Quote:
De fabels en de verwarringen: 1. Ten eerste is het woord ?Grondwet? zwaar overdreven en eigenlijk voornamelijk een politieke term om de burger het gevoel te geven hoe ontzettend belangrijk dit Verdrag wel niet is. Helaas boezemt het ons voornamelijk angst in en hebben veel burgers het idee dat onze eigen grondwet hiermee van tafel wordt geveegd. Dit laatste is absoluut niet het geval, en feitelijk moet je het als volgt zien: hahaha61607; De verdragen zoals die op dit moment bestaan worden samengevoegd in één Verdrag! Dit is op zichzelf al een behoorlijke vooruitgang, omdat in de huidige situatie veel verdragswijzigingen van de afgelopen decennia achter elkaar zijn geplakt met allerlei onmogelijke artikelverwijzingen. Overigens zitten er in de Europese Grondwet inderdaad grondwettelijke aspecten, maar die zitten al ruim veertig jaar in de bestaande verdragen. Dit is ook niet meer dan logisch, want de EG is een op zich zelf staande rechtsorde en moet dus wel een aantal constitutionele (= grondwettelijke) bepalingen vastleggen. Geen reden dus om bang te zijn dat er nu een echte Grondwet aankomt, want dat is gewoon niet zo. Een echte Grondwet voor Europa zal namelijk nog tal van veranderingen vergen in de structuur en het zal nog jaren duren voordat Europa daar klaar voor is. 2. Of je nu voor of tegen deze Grondwet stemt, Turkije komt er toch ooit wel bij. De onderhandelingen met dit land zijn jaren geleden al begonnen en staan helemaal los van de Europese Grondwet. Dit geldt trouwens ook voor de toetreding van andere landen. Het is ook niet zo dat de Europese Grondwet ervoor zal zorgen dat Turkije sneller toe kan treden, want dit hangt puur van Turkije zelf af. 3. De Europese Integratie bestaat nu 55 jaar en je bent misschien hartstikke boos omdat je nooit eerder je stem hebt mogen uitbrengen over Europese zaken. En omdat je boos bent en er eigenlijk ook helemaal niks meer van snapt ga je misschien wel tegenstemmen om wraak te nemen op bijvoorbeeld de Euro of de economische situatie in ons land, of op Balkenende. Als je om deze redenen gaat stemmen zou dat heel erg jammer zijn, want inhoudelijk heeft het niets met de Grondwet te maken. Begrijpelijk is het overigens wel en het gebeurt dan ook aan de lopende band in een referendum. Als je niet tevreden bent met onze eigen regering wacht dan even op de nationale verkiezingen. 4. Je vindt dat wij als Nederlanders veel te veel betalen aan de Unie! De reden dat wij als land een Nettobetaler zijn (we leggen meer in dan we terugkrijgen) is omdat een deel van ons ingelegde geld wordt besteed aan armere regio?s binnen de Unie, zodat zij ook een kans krijgen om wat welvarender te worden. In de Grondwet is trouwens geregeld dat Nederland bijna 25% minder gaan betalen dus als je zo?n geldwolf bent zou ik maar voor stemmen. |
study albanian? :)
|
Quote:
|
Quote:
Een erg goede reden om tegen te stemmen is dat de Grondwet gemaakt is zonder enige directe democratische invloed. De burger heeft geen invloed op hoe de Grondwet in elkaar zit, er wordt slechts "ja of nee" gevraagd, terwijl op elk punt van de Grondwet directe democratische invloed noodzakelijk is om tot een goede vertegenwoordiging van de wil van de burgers te komen. (en andere goede redenen zijn dat Nederlanders te weinig invloed krijgen in het nieuwe systeem en dat de Grondwet als geheel slecht in elkaar zit) |
Mike, dit stuk is geschreven door iemand die duidelijk "ja" gaat stemmen, nu dus graag een stuk van iemand die "nee" gaat stemmen?
|
Quote:
|
Quote:
What I mean is that the way the EU has developed up until now has been essentially undemocratic, and the constitution has been created in an undemocratic way. The constitution will make the EU a bit more democratic, but not nearly enough. Aside from that, the undemocratic way it was created makes it a document that doesn't represent the will of the people well. If the constitution is rejected (and the stronger the rejection the better, so the more "no" votes in countries the better), the various governments will be forced to create something that has broader support, and thus will need more citizen input to include what the people want and thus gain their support. |
bek houden mike, gewoon verhuizen uit europa :-)
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
200$ per maand, 24 uur per dag stand by :thumbsup |
Quote:
Dat lijkt mij nou echt een droom baan............ camera erbij en ik ga binnen lopen, ik weet dat Gay content goed loopt en dat jij er helemaal op in gaat ..... tot het plafond damn :thumbsup |
van grondwet naar gay-sex waarom verbaast me dat niet meer LOL
|
Guys,
Jeroen van Inkel zei vanochtend dat ie Nee ging stemmen. Reden: We hebben al lang genoeg JA gezegd tegen Europa. Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik moet stemmen, ik heb me er niet in verdiept, maar Jeroen sloeg voor mij de spijker op z'n kop. We betalen per inwoner meer dan elk ander land en jongens, wat krijgen wij ervoor terug? Meer en meer economische boetes. Daarnaast maakt onze huidige regering het alleen maar moeilijker voor de burgers als je nou voor of tegen moet stemmen. Omdat Frankrijk nu tegen heeft gestemd vind Balkenende het een uitstekende reden voor de Nederlanders om "Ja" te moeten stemmen. LOL |
Quote:
viespeuk! je weet dat ik niet op mannen val, anders had je m allang al in je reet gehad! |
Quote:
geintje tussen mike en mij :winkwink: |
Quote:
|
256664696
|
Quote:
|
Ik wil meer tekst en meer uitleg ! :upsidedow :upsidedow
|
Quote:
|
Quote:
Aan de EU. Wij betalen zeg maar per hoofd van de bevoling 200 en krijgen 30 terug, dus netto 170, en in andere landen is dit OVERAL lager....(deze getallen zijn een voorbeeld) |
Quote:
|
Quote:
>inwoner afdraagt aan de EU als "contributie"? > Weet je ook dat Frankrijk en Duitsland slechts ca 27 Euro >betalen?? > En dat Belgie en Ierland ca 48 euro KRIJGEN??!! En ondanks dat weinig zeggenschap... |
Stem Nee, Dan Krijg Je Er .....:)
(over een paar jaar geen spijt van, zoals nu met de euro) |
Quote:
|
Kreeg dit net per email binnen van de NEE kant in de samenleving:
--------------------------------------------------------------- In de folder en overige info wordt met geen woord gerept over wat dit jou en mij zal gaan kosten! Ze kijken wel uit, want wat hebben ze al een geld verknoeid aan de Euro en Europa. Hoorde ik het goed dat de Euro is verouderd en dat er nieuw geld gemaakt moet gaan worden? Wat een stel onbenullen want toen de gulden er nog was waren er nog steeds muntjes van Wilhelmina in omloop (1948!) en die deden het ook nog best. Weet je dat Nederland (lees Den Haag) ca 480(!!) euro per inwoner afdraagt aan de EU als "contributie"? Weet je ook dat Frankrijk en Duitsland slechts ca 27 Euro betalen?? En dat Belgie en Ierland ca 48 euro KRIJGEN??!! Als je wel eens via Breda naar Belgie rijdt moet je al die gigantische betonconstructies zien net vóór Antwerpen!! Hebben jij en ik betaald!!! En hou je hart én portomonnee maar vast!!! Groene stroom gaat duurder worden als gewone stroom omdat de subsidie stopt?? Wat doen ze dan met al die woekerwinsten? Waar blijft ons belastingeld dan? Weet je wat je voor een kilowatt/uur stroom betaalt? Waarschijnlijk iets tussen 30 en 40 eurocent. In Frankrijk betaalt men 9,5 eurocent per kilowatt/uur!!! Stroomprijs gekoppeld aan olieprijs? OPLICHTERS ZIJN HET!! Ik zeg mijn groene stroom contract op! Een gezin uit Musselkanaal ging naar Canada voor een nieuwe toekomst. Ondanks alle goede voorbereidingen liep het tegen en moesten ze na 8 maanden het land uit en kwamen terug in Musselkanaal. En wat denk je? Geen woning, geen uitkering, worden overal afgewezen en/of weggestuurd. Ze zitten nu in een caravan bij familie en krijgen eten van familie, vrienden en kennissen. Hadden ze dan terug moeten komen met zwartgeverfde gezichten zodat ze dan misschien wél een woning, inrichting, (gas, water en licht hoef je niet te betalen), zakgeld, en misschien ook nog een auto zouden kunnen krijgen? De buitenlandse hulpbehoevende krijgt de zelfde(?!) rechten als jij en ik, DUS: hebben jij en ik dezelfde rechten als die buitenlandse hulpbehoevende??? Kom er maar eens om en als je er wat van zegt zijn de rapen helemaal gaar. En wat te denken van dat geintje met die Tom de Graaf die met alle geweld een "gekozen burgemeester" wilde? Ik vroeg mij wel eens af welk kostenplaatje daaraan zou hangen. En volgens mij kun je beter, als een burgemeester nodig is, dat per plaats langzamerhand invoeren en leren van "onvolkomenheden". Toen die boel klapte en meneer opstapte bleek er 1,2 miljard (!!!) euro vrij te komen voor onderwijs en zorg. Stel dat daarvoor een referendum zou zijn geweest, wat had JIJ dan gekozen? Voor zo'n "bestuurlijke vernieuwing" of voor onderwijs en zorg??!! Den Haag heeft haar huishoudboekje niet in orde. Als jij 100 euro per week inkomen hebt kun je maximaal 100 euro per week besteden. Geef je te veel uit, dan komt er uiteindelijk een man met een tas en een zwarte hoed en die neemt jouw TV mee. Den Haag krijgt 1 miljoen binnen en geeft 2 miljoen uit (of nóg méér) en wat ze te kort komt plukken ze bij jou en mij weer vandaan. Wij hebben 60 jaar met bloed, zweet en tranen gewerkt aan de opbouw van Nederland en in 2 jaar hebben ze dat naar de bliksem geholpen. Was "Paars-1" en "Paars-2" dan wel zo slecht? Persoonlijk vond ik Wim Kok een goede en representatieve premier (als je terug denkt met wat er nu aan de hand is!) en kijk nu eens wat een stel stripfiguren over onze toekomst beslist!! NEDERLAND IS VERROT!! Het is tijd dat we ophouden met de ZWIJGENDE MEERDERHEID te zijn!! Ga stemmen en stem NEE. Laat langs deze weg Balkenende weten dat we hem en zijn kabinet zat zijn!! Zorg met elkaar op 1 juni voor een enorme opkomst en een overduidelijk NEE naar Den Haag. Hij is bang dat Nederland (lees: hijzelf !!) zijn gezicht verliest binnen de EU. HET ZIJ ZO!! Wat te denken van de Zwitsers? En van de Engelsen en de Denen die geen Euro willen?? En bovendien: Gezichtsverlies?? De gewone man in de EU zit te kijken wat de Fransen en Hollanders gaan doen. Ga je niet stemmen, krijgen de JA-stemmers een grotere verhouding t.o.v. de NEE-stemmers. ls de Nederlandse stem echt zo belangrijk is binnen de EU dan hebben jij en ik NU de kans. Let wel: Jij en ik zijn NIET tegen vooruitgang, echter is dit VOOR ONS zeer zeker GEEN vooruitgang!!! Ook zijn jij en ik niet tegen het helpen van de hulpbehoevende medemens, integendeel. Maar er zijn ook hulpbehoevende echte "Hollandse(!)" medemensen en die worden stelselmatig de deur gewezen! SCHANDE!! Stel dat Den Haag zich toch durft te veroorloven om een overweldigend NEE naast zich neer te leggen is het misschien wel tijd om het hele land plat te leggen en Den haag op deze wijze te dwingen om naar het volk te luisteren!! Samen zijn we sterk! Kijk maar in de geschiedenis!! Gaan jij en ik geschiedenis schrijven en de toekomst van jouw en mijn land vorm geven en hoevee langer accepteren wij nog het gepruts in en van Den Haag? |
lekker als je in de fillipijnen zit :) wist hier niks van..... moet toch vaker telegraaf.nl lezen..... ga me dr nu effe in verdiepen
|
stem JA en hou verdomme eens op met telkens die euro erbij te halen :mad:
|
Quote:
Wat??? Ik dacht dat die tekst van Mike zelf was???? :disgust |
Quote:
familie van JP? |
All times are GMT -7. The time now is 11:45 AM. |